‘113 Online is broodnodig’

‘113 Online is broodnodig’De behoefte aan een zelfmoordlijn als 113 Online is groot. Zo verklaarde althans hoogleraar klinische psychologie en suïcide preventie Ad Kerkhof van de Vrije Universiteit van Amsterdam op maandag.

De overheid dreigt de geldkraan voor 113 Online nochtans dicht te draaien, op 1 april stopt immers de huidige subsidiëring. Echter benutten jaarlijks meer dan 100.000 mensen de dienst voor hulp en bijstand. ”Er is een enorme behoefte en de website gooit hoge ogen in het buitenland”, aldus de hoogleraar. Wanner de subsidiering stopt, zal de dienst niet op dezelfde voet kunnen doorgaan. ”We horen van beide kanten dat ze niet voor de financiën willen opdraaien, maar dat zijn natuurlijk ook de onderhandelingen.” Zeggen dat de dienst zelfmoorden vermeid is volgens de hoogleraar te groots uitgedrukt, maar de dienst zou wel degelijk hulp bieden. Uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het aantal zelfdodingen sinds 1980 gestaag afneemt. Waarna er in 2007 opnieuw een piek was. Echter steeg volgens de cijfers het aantal zelfdodingen tussen 2007 en 2009 opnieuw met 13 procent naar 1525. Volgens de hoogleraar zal ook dit jaar het cijfer opnieuw toenemen.

 ‘113 Online is broodnodig’

Share

Gerelateerde Artikelen:

  • Geen gerelateerde artikelen gevonden

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *